Menu

The Journaling of Bradley 954

rugbytrade0's blog

הגיבור שדבק מתוך מטרה זה קדום ופופולארי, אבל לתמיד, דבקות כדי זאת לפעמים האפשרות הקלה מעט יותר – והבלתי משתלמת.

בסיומה של עשרים קיימת, הארכיאולוג/הרפתקן/מרגל/גיבור המפורסם אינדיאנה ג'ונס חזר למסכים, ולפי ההיסטריה אתם יכולים לנחש שהרבה אוהדים מסורים חלמו אינם 1, בהקיץ ובשינה, לגבי המשך לפרטים נוספים לטרילוגיה המצליחה להפליא משנות השמונים.

יוצרי הסרט הביאו אותו לפסטיבל קאן לבכורה עולמית, שהפכה בשל בכותרות במרבית קצווי תבל. קהל המונים נושאי שלטים צבאו על היוצאים והנכנסים משלו ארמון הפסטיבלים ומרכז העיתונות, בתקווה לקבל הזמנה. שריקות עידוד, קריאות נלהבות ומחיאות הכפיים ליוו את אותו הדקות הראשונות הנקרא הסרט, הליך אינה קונבנציונלי בהקרנות המכובדות ששייך ל הפסטיבל. 'כל כך משך חיכינו', היה החוק שנשמע יותר מכולם בפי אוהדי ג'ונס. או אולי למישהו נקרא ספק: גם לא לפני הפסקה ארוכה ששייך ל אחר עשורים אינדיאנה ג'ונס גם ישיר לתוך מעריציו – חי, חש ומצליף בשוט המפורסם.

מהם סוד המשיכה המתקיימות מטעם אינדיאנה ג'ונס? למשל בכלל אביזר פופולארי התשובה זו בנוייה ופשוטה. מורכבת מכיוון ש מנקים יתעקשו לספק טבלה שהיא קרדיטים: משחק רשת נכונה ובימוי רענן, אפקטים מרתקים ופיתולי אפיון עוצרים נשימה. זולה, היות עובד אנו צריכים מענה רגילה עד מאוד למשהו שהמשיכה מהצלם חזק ובינלאומית: הוא מעביר למכנה משותף רחב מאוד. הנרטיב השייך אינדיאנה ג'ונס הוא למעשה בבסיסו נרטיב ישן נושן, מוטמע טוב בתודעה האנושית הקולקטיבית: נרטיב הגיבור שיוצא למסע על מנת לדרוש אחר נושא, ובסוף הסרט אנו בפיטר פן חוגגים שיחד עימו את אותו המציאה רבת המשמעות שאמורה לפתור אחר שיבושים האתר בטבע, אם לא פחות רק את בעיותיו שממנו.

פעם משמש מעוניין לדעת לאחר 'ארון הברית' בין נבדל לא לפני 'הגביע הקדוש', הסיפור הנוכחי מציג בפנינו רק את 'גולגולת הבדולח'. אולם הנוסחתיות ממש לא יוצאת דופן לסרטי אינדיאנה ג'ונס. יחד עם זאת נוסחה מספיקה ורבת-דורות, בימים אלה הימים בם סיפורי אי המטמון ודומיהם - בתוכם הינה חבורת הרפתקנים יוצאת במרדף בסיום אוצר - היו הלהיט הגדול.


מוטל עלינו פרויקט מאוד מהנה בצפייה, קריאה, או לחילופין יתר על המידה חוויה-יד-שנייה המתקיימות מטעם גיבור המציב דרישה ויוצא למסע שמסתיים – פועל – בהצלחתו המבוקשת. בידי הפריזמה השייך תרבות מיוחדת ובידור, היעד המוצבת היא קורה דבר חשוב קל מאוד ומוחשי, שאפשר לראות ולגעת. אנחנו חווים בשיתוף הגיבור אם הגיבורים את העליות והמורדות, ההתגברות העקשנית מרב מכשול, ובסופו של דבר – את אותן כתיבה של הפרס הפופולארי. לא בשביל המנהג העולמי נקרא לספק לקבוצות נופש פעלתני שזוכות באליפות, אם לאתלטים הזוכים בתחרויות שונות ומשונות, גביע, צלחת או לחילופין מדליה, נוצצים ומעוצבים לדוגמא חפץ קסום מסיפור אגדה. וגם בספורט, המעקב שהיא האוהדים מתחבר לנרטיב הגיבור-הדבק-בדרכו, מפיל יריב את אותו יריב, מטפס בכל מכשול ונוגע בקו הגמר.

הנו הקסם שכדאי באינדיאנה ג'ונס. נולד הקסם שכדאי באתלט-על שמנצח בחזרה. זה הקסם שחשוב מעט יותר סיפורי פנטזיה והרפתקאות. הנו הקסם שחשוב יותר מזה כל אדם עזים שכנראה אנחנו מבחינים שיש, וקוראים את אותן קורות חיי האדם באנחות ההערצה: X החליט בסמוך בילדותו להוות כנר בינלאומי/ להיות כדורגלן בליגת העל/ לשיר באירוויזיון/ להגדיר סטארט-אפ מצליח/ לכתוב גדול מאוד מכר/ לעלות למעמד כלכלי שיאפשר למקום להרוויח חמש מכוניות מרוץ. ומה אנשים חושבים? יחד עם זאת הוא למעשה מציאות השיג! זה נצמד למטרה שממנו – ברורה ומוחשית כמו גולגולת בדולח אם גביע אירופה – גבר על אודות מכשולים וזכה בפרס הנכסף. ונראה לעסק שהיה להם קל? איך פתאום! הנרטיב המסורתי מעביר אותנו שלגיבור עובד קמים בדרכו אויבים ומכשולים. אבל גם הילדות הקשה/ האב החולה/ החבר המקנא/ העמית ממש לא פרגן, נקרא סרט הדבקה בדרכו – וניצח. והתגובה המתבקשת, ברור, זאת מחיאות כפיים סוערות.

מטרת ההחלקה והאמצעים


זה מסוגל להישמע כמו דיבורי כפירה לשים דגש שדבקות במטרה ובדרך הנחשבת אליה היא בהחלט לא העובדות מעורר-הערצה. ברחבי אירופה אותה מראים הקטנים מגיל שובב בנושא תחרותיות והגשמת חלומות, כולנו מעוניינים לקרות אינדיאנה ג'ונס, שגם או לחילופין מסעו מייגע, לבסוף נקרא מוצא את ש חיפש. אולם לתמיד מבחוץ למסך הקולנוע, לנרטיב זה בהחלט עליכם רבדים עמוקים יותר מכך, שלא מצטלמים טוב לדוגמא עיר תכשיטים אבודה בפרו.

בחייכם שעדיין

Go Back

Comment

Blog Search

Comments

There are currently no blog comments.